Formål
Prinsippene gjelder alle prosjekter og aktiviteter som involverer IKT i spesialisthelsetjenesten.
Hovedformål med prinsippene er å:
- understøtte de fire lovpålagte oppgavene til sykehusene (pasientbehandling, forskning, utdanning av helsepersonell, og opplæring av pasienter og pårørende) på en måte som ivaretar pasientsikkerheten,
- definere retning for utvikling av virksomheten være styrende for alle prosjekter og aktiviteter som involverer IKT og
- fungere som evalueringskriterier for foreslåtte endringer, og legges til grunn ved beslutninger knyttet til porteføljestyring og virksomhetsarkitektur.
Målgruppen for prinsippene er:
- beslutningstakere som skal evaluere endringsforslag som involverer IKT,
- virksomhetsarkitekter som arbeider med utvikling av virksomhetsarkitektur og
- leverandører og andre som har behov for kjennskap til hvilke føringer de må forholde seg til i fremtidige leveranseforhold.
Krav til prinsippenes egenskaper
Prinsippene skal ha følgende egenskaper:
- Stabile - Prinsippene skal være stabile over lang tid, og ikke være knyttet til rammebetingelser som potensielt kan endres hurtig.
- Robuste - Prinsippene skal være robuste, i den forstand at de skal gi konsistente og gode veiledninger både for enkle og komplekse arkitekturmessige utfordringer som vil være aktuelle for spesialisthelsetjenesten.
- Komplette - Prinsippene skal dekke alle forhold knyttet til arkitekturmessige beslutninger.
- Konsistente - Prinsippene skal være innbyrdes konsistente. Det skal ikke være aspekter ved et prinsipp som står i direkte motsetning til intensjonen i et annet prinsipp. Samtidig må det være rom for tolkninger som gir nødvendig fleksibilitet.
- Forståelige - Prinsippene skal være forståelige for målgruppen, og det skal være tydelig hva som er formålet med prinsippet.
- Relevante - Prinsippene skal være tilpasset de spørsmål som er relevante ved utforming av virksomhetsarkitektur.
- Overordnete -Prinsippene skal gi overordnede retningslinjer, ikke detaljstyre.
De 9 prinsippene er utformet etter samme mal, der prinsippets formulering utdypes med bakgrunn og hvordan prinsippet skal følges. Prinsippene blir ledsaget av en operasjonell veiledning som skal gi ytterligere støtte i konkrete prosjekter og beslutningssituasjoner.
Bruk av prinsippene
Når du skal sjekke om ditt prosjekt etterlever arkitekturprinsippene kan du bruke denne sjekklisten.
Prinsippene
Navn | Prinsippet |
---|---|
1. Helhetlig tilnærming | Helhetlig tilnærming skal benyttes ved vurdering av behov, endringer, muligheter og løsninger. Dette innebærer å se på den totale nytteverdien for spesialisthelsetjenesten og sektoren for øvrig. |
2. Prosessorientering | Virksomhetene skal gjennom prosessorientering (pasientforløp, øvrige kjerneprosesser og støtteprosesser) realisere helhetlige og sammenhengende helsetjenester, og sikre at IKT-løsninger utformes for å understøtte prosessene. |
3. Tjenesteorientering | Tjenesteorientering skal legges til grunn ved utforming av virksomhetene og deres IKT-løsninger. Dette gjelder for alle domener av virksomhetsarkitekturen (forretning, informasjon, applikasjon, og teknologi). |
4. Interoperabilitet | Virksomhetene og deres IKT-løsninger skal utformes med sikte på interoperabilitet på organisatorisk, semantisk og teknisk nivå. |
5. Informasjonssikkerhet | Virksomhetene skal sikre informasjonens kvalitet, konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og sporbarhet. |
6. Tilgjengelighet | Alle aktuelle brukergrupper skal ha tilgang til nødvendig funksjonalitet og informasjon i rett form til rett tid og på rett sted. |
7. Brukskvalitet | Virksomhetenes IKT-løsninger skal utformes på en måte som sikrer effektivitet og en god brukeropplevelse. |
8. Endringsevne | Virksomhetenes organisering, prosesser, IKT-løsninger, informasjon og teknologi skal utformes på en slik måte at de kan understøtte endringer, og ikke virke som begrensninger for endringer. |
9. Informasjonsforvaltning | Informasjon er en kritisk ressurs for virksomhetene og skal forvaltes deretter. |